مهام سلولز ارائه دهنده بهترین خدمات فنی، مهندسی و بازرگانی

آماده سازی کالا جهت حمل و نقل

آماده سازی کالا جهت حمل و نقل

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible” flex_column_spacing=”0px” type=”flex”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” align_self=”flex-start” first=”true” last=”true” content_layout=”row” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

آماده سازی کالا جهت حمل و نقل

 (Preparing for shipment)

جهت بسته بندی محصولات و کالاها شناسایی و مشخص کردن طریقۀ حمل و نقل تا مقصد مورد نظر بسیار با اهمیت ، ضروری و نیازمند صرف زمان زیاد است . به این دلیل که زمان حمل و کیفیت خدمات در انواع مختلف روشهای محل و بارگیری بطور قابل ملاحظه ای متفاوت است .

بخاطر داشته باشید که ممکن است بسته بندی شما در حین جابجایی تحت اثر ضربه ، تکان و تغییر مکان ناگهانی قرار گیرد .

 وجود معیارهای اساسی برای بسته بندی محصولات می تواند اهرم خوب و محکمی برای بسته بندی به شمار آید .

همچنین مواردی چون دانش بسته بندی ، آگاهی از مشخصات محصول مورد نظر ، تجهیزات حمل و نقل و جابجائی ، تکنیکهای بکارگیری شما و نفراتی که محدودۀ آنها از افراد حرفه ای تا نفرات بطورکل فاقد مهارت متفاوت است ،  نیز در امر بسته بندی و حمل ونقل کالاها موثر هستند .

اولین مرحله جهت انتخاب بسته بندی :

تدارک  (Preparatory)

تصمیم گرفتن در خصوص نوع حمل و نقل (بعضاً صادرات )شامل حمل و نقل جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی .

مشخص کردن این نکته که آیا کالای مورد نظر مستقیماً توسط مصرف کننده استفاده می شود یا به انبار کالاها یا واحد توزیع کننده منتقل می شود ؟

شناسایی شرایط بوجود آمده در طول مسیر جابجایی شامل ، حرارت ، رطوبت ، ضربه و سرقت .

طراحی بسته (Package design)

آیا می توان از یک کارتن مقوایی استاندارد استفاده کرد ؟

آیا پوشش دهی یا تیمار خاص مورد نیاز می باشد ؟

اگر کارتن انبار شود ، تحت چه ارتفاعی باید قرار گیرد ؟

آیا کارتن نیاز به لایه گذاری داخلی جهت بسته بندی دارد  یا خیر ؟

آیا شما از شرایط قابل ملاحظۀ حمل و انواع جابجایی ها ، فشار ها و ضرباتی که بسته بندی را در طی ترانزیت تحت تاثیر قرار می دهند آگاهی دارید ؟

بخاطر داشته باشید بین حالتها تفاوتهای زیادی وجود دارد : ممکن است انتخاب روش حمل و نقل شما ،  بسته بندی بادوام تری را برای کالای مورد نظر نیاز داشته باشد .

انتخاب بسته بندی (Packing Selection)

آیا محصول نیاز به حفاظت ثانویه دارد ؟

چه ماده ای جهت بسته بندی بهترین حالت را برای محصول دارد ؟

آیا محصول سنگین است و بنابراین مواد معمولی بسته بندی را تحت فشار قرار می دهد ؟

آیا محصول نیاز به صندوق یا جعبه دارد ؟

آیا محصول به قالبهای گوشه ای یا محافظ یا صفحات جدا کننده برای کارتن جهت جابجایی نیاز دارد ؟

آیا مواد ضد خورندگی یا رطوبت یا تجهیزات کنترلی مورد نیاز است ؟

آیا مواد کنترل آنتی استاتیک مورد نیاز است ؟

علامتگذاری بسته  (Package Markings)

آیا بسته مورد نظر علامت خاصی جهت آگاهی دادن ، بررسی بیشتر یا جابجایی دارد ؟

آیا از زبان مناسب استفاده شده است ؟

آیا همه علامتهای کاربردی شامل موارد ذیل را دارد :

بندر مقصد (Port of destintion)

راهنمای حمل و نقل(Transit Instruction)

نام ، آدرس و شماره تلفن شخص مورد نظر جهت دریافت کالا .

ابعاد ، تعداد و وزن بسته .

شماره فاکتور یا سفارش .

نشان دهنده های بسته .

آیا برای حمل و نقل نشان دهنده یا ضبط کنندۀ ضربه مورد نیاز است ؟

آیا برای حمل و نقل نشان دهنده کج کردن بسته ضربه مورد نیاز است ؟

شروع فرایند بسته بندی (Starting Packaging Process) :

وقتی فرایند بسته بندی شروع می شود باید ملاحظاتی در خصوص خطرات و آسیبهایی که ممکن است برای محصول پیش بیاید در نظر گرفته شود . آسیب وارده به محصول می تواند در اثر عوامل متفاوتی مانند ظرافت و تردی ، براقیت سطوح ، سختی و استحکام ، وزن ، ابعاد و مقدار بسته بندی شده قرار داشته باشد شما باید حساسیت محصول را به آب ، بخار آب ، اکسیژن و گرما و سرما در نظر بگیرید . با قرار دادن محصول در شرایط آزمایشی از این طریق ، شما می توانید خطرات حاصل از هرکدام از این موارد را بررسی نمایید و سعی کنید در تمامی مراحل بسته بندی حمل و پخش محصول ، را از این این شرایط محافظت کنید .

در برخی موارد شرایط خود محصول سبب خرابی و خسارت می شود ، مانند محصولاتی که نیاز به بسته بندی ضد آب دارند و خود محصول مرطوب است ، چون کافی نبودن مقدار مواد نفوذ ناپذیر در بسته بندی که می بایست محصول را از رطوبت و تاثیرات آن حفظ کنند ، عاملی است که سبب بروز خرابی     می شود . بنابراین شاید تمیز کردن یا در غیر اینصورت مهیا نمودن یک محصول قبل از بسته بندی در این حالت ضروری می باشد .

تمیز کردن کلیه سطوح

زدودن آب و خشک کردن محصول به منظور جداسازی مایعات

جداسازی یا استفاده از محافظت خاص برای موارد یا قسمتهای ظریف ، شکننده یا خاص .

پیاده سازی یا دوباره سر هم کردن قطعات در بسته بندی به منظور کاهش حجم بسته .

جدا کردن قطعات متحرک و بسته بندی خاص آنها که قابلیت خراب شدن یا صدمه دیدن در طی حمل و نقل را دارا می باشند .

بستن یا مهر و موم کردن قطعات و موارد خیلی با ارزش به طریقۀ خاص .

آیا می تواند از هم جدا شود ؟

درجه و قابلیت جدا شدن اجزاء یک محصول می تواند در ابعاد کلی بسته بندی بسیار تاثیر گذار باشد . درجه محافظت مورد نیاز و کاهش حجم سه بعدی بسته بندی همچنین می تواند سبب کاهش هزینه های حمل و نقل و انبارش شود .

قابلیت جداسازی قطعات و محصولات در بسته بندی همچنین ممکن است مقاومت و محافظت بهتری در مقابل خطرات فیزیکی ارائه کند و روشهای کاهش خطرات و افزایش حفاظت مورد نیاز محصول را ساده تر نماید .

ممکن است قبل از جداسازی یک محصول کل واحد به سبب شامل بودن قطعات شکننده و نازک به لایه گذاری خاص نیاز داشته باشد بعد از جداسازی قطعات از هم هر قطعه فقط متناسب با شرایط خاص خود از نظر ظرافت ، ارزش ، شکنندگی و غیره نیاز به لایه گذاری و محافظت دارد که این در هزینه های بسته بندی و شرایط حفاظتی آن بسیار با اهمیت می باشد .

آیا محصول شکستنی است ؟

شما همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی کالاها و محصولات اساساً شکستنی هستند . آیا این کالاها وقتی در کارتن خوب لایه گذاری شوند در مقابل ضربات و تکانهایی که در حین حمل و نقل تحت اثر آن قرار می گیرند مقاومت کافی دارند . ضربه معمولاً به واحد نیرو اعمال و اندازه گیری می شود . یک نیروی10G برای مثال به این معناست که محصول در یک لحظه تحت اثر نیرویی 10 مرتبه از وزن واقعی خود سنگین تر حرکت می نماید .

اگر این حالت مشکل ساز باشد باید از نشاندهنده های گراویمتری (جاذبه سختی ) داخل یا روی بسته بندی استفاده شود . این نشان دهنده ها مقادیر نیروی بحرانی G را نشان داده یا ثبت و ضبط می کنند ، می توان برای یک بسته بندی این دستگاه را خریداری یا اجاره نمود و داخل بسته بندی قرار داد . برخی تجهیزات و تمهیدات دیگر نیز وجود دارند که اعمال نیروی اضافی روی بسته بندی را نشان می دهند که در اینصورت کسی که کالا یا محصول برای او ارسال شده می تواند با استفاده به شواهد موجود ، ادعای خسارت وارده به کالای مذکور را بنماید .

آیا محصول بایستی به یک طرف بالا حمل شود؟

ممکن است برخی محصولات شرایطی داشته باشند که می بایست فقط به یک سمت مثلاً بطرف بالا حمل شوند و در غیر اینصورت محصول خراب شده یا صدمه می بینند . در اینجا نیز تجهیزاتی وجود دارد که    می تواند داخل یا خارج بسته استفاده شود . این تجهیز این امکان را به شخص که کالا برای او ارسال شده می دهد تا درجۀ کج کردن یا بالا و پایین کردن محموله را در هرکدام از جهات و یا برعکس کردن آن را تعیین نماید .

آیا محصول نسبت به نیروهای میدانی نظیر الکتریسته حساسیت دارد ؟

بسیاری از محصولات بوسیلۀ قرار گرفتن در معرض نیروهای میدانی مانند الکتروستاتیک ، الکترومغناطیس یا رادیواکتیو تخریب شده یا صدمه می بینند ، محصولاتی از قبیل دستگاههای الکترونیکی ، نوارهای مغناطیسی ، فیلم سرعت بالا و دیسکتها حتماً باید از علامتهایی جهت جلوگیری از قرار گرفتن آنها تحت اثر شرایط یاد شده به منظور حفاظت بیشتر استفاده شود ممکن است این شرایط روی کل یا قسمتی از محصول اثرگذار باشند . کیسه های مخصوص به جهت حفاظت از خطرات موجود در برابر میدانهای مغناطیسی و الکترونیکی برای محصولات یاد شده در دسترس می باشد . لبه های تیز یا برآمده یا طرحهای دیگر محصولات ممکن است کیسۀ حفاظتی را آسیب بزنند که می بایست لایه گذاری شوند .

آیا محصول در برابر حرارت حساسیت دارد ؟

برخی محموله ها در مقابل تغییرات زیاد حرارت حساس هستند . برای مثال شکلات و آب نباتها در اثر حرارت زیاد و دیسکتهای کامپیوتری بوسیلۀ حرارتهای خیلی پایین آسیب می بینند . در اینجا نیز تجهیزاتی وجود دارند که می توانند تغییرات حرارت را در طی حمل و نقل نشان داده و آنها را ثبت و ضبط نماید . این تجهیزات به دریافت کنندۀ محمولۀ ارسالی اجازه می دهد تا شرایط حمل و نقل را از نظر حداکثر و حداقل حرارت بررسی نماید .

آیا محصول قابل خرد شدن می باشد ؟

زمانی که بسته بندی انجام میشود ، فرض می شود که کارتنها به طرف بالا بوده و انتهای توده ای از کالاها روی آن قرار دارد یا شاید ممکن است کارتنها با کارتنهای مشابه دیگر تا ارتفاع 8 فوت روی هم چیده شوند، زمانی که کالا در یک کانتینر توسط دست و بصورت متراکم چیده می شود حداکثر 9 فوت یا 9 فوت و 6 اینچ ارتفاع در متر مکعب استفاده می شود . تریلرهای حمل جاده ای عمدتاً 1110 اینچ یا 9 فوت 2 اینچ ارتفاع دارند . بسته های اضافی مقاومت دیواره ها را در اثر چیدمان کاهش داده و آنها را برای مقاومت در اثر رطوبت آماده می کند .

حمل کننده ها (کانتینرها) باید طوری طراحی شوند که قابلیت و استحکام حداقل 7 ماه را در طی انبارش دارا باشند . برای مثال محصولی که به آمریکای شمالی می رود ممکن است 9 ماه قبل از استفاده نگهداری شود. و حداقل نصف حجم آن در شرایط بالای رطوبتی   دریایی نگهداری میشود پس حداقل 6 تا 7 ماه استحکام جهت انبارش و عدم صدمه دیدن محصولات مورد نیاز است .

فضای اضافی در کارتن به شدت خطرات انبارش آن را افزایش می دهد ، cm1 بزرگتر بودن اندازه عمق کارتن سبب شکم دادن حدود cm5  از کناره های کارتن می شود .

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]